Algemene Ledenvergadering 2022

Op 24 oktober 2022 vond in Pakhuis de Zwijger de Algemene Ledenvergadering (ALV) van Huurdersvereniging Java plaats. De bijeenkomst verliep uitstekend mede door de grote opkomst. Belangrijk onderwerp van gesprek was de voorgenomen verkoop van verhuurder Bouwinvest van 290 van de 700 woningen.

Namens het bestuur gaf Fabian Dreher een toelichting. Begin van de zomer is de huurdersvereniging door Bouwinvest op de hoogte gesteld dat zij voornemens zijn een groot deel van de woningen te verkopen. De huurdersvereniging heeft wettelijk de mogelijkheid een advies te geven over de voorgenomen verkoop en dat hebben wij gedaan. Nadat wij eerst de leden hebben geraadpleegd. Wij hebben een negatief advies uitgebracht op de voorgenomen verkoop. Voorgesteld wordt om de gemeente te benaderen. Het bestuur heeft de gemeenteraad een brief geschreven en het is de bedoeling dat wij contact zoeken met raadsleden. Besloten wordt met een kerngroep de ideeën verder uit te werken.

Parkeren op het Java-Eiland. Desgevraagd laten aanwezigen weten dat hun parkeervergunning is ingetrokken. Toegelicht wordt dat de wethouder het vastgestelde beleid uit 2017 uitvoert: zodra er in de parkeergarages ruimte is, worden parkeervergunningen ingetrokken. Betrokkenen zijn hierdoor gedupeerd. De huurdersvereniging heeft zich ingespannen, maar helaas zonder resultaat.

Huren. Over het huuradvies wordt in december of januari a.s. vergaderd en daarna advies uitgebracht. Wisso Wissing toont een overzicht waarin de huurontwikkeling van de afgelopen jaren is weergegeven. Tot 2021 gold dat de huren met 5% en het CPI verhoogd konden worden. Dit in tegenstelling tot de sociale huurwoningen, waar een inflatievolgend huurbeleid geldt. Inmiddels zijn er meer dan een miljoen huurders in de vrije sector. Op 1 mei 2021 de Wet Nijboer (Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten) in werking getreden en de huren werden beperkt tot inflatie + 1%. Over de huurverhoging in 2023 moet de minister nog een besluit nemen. De huurverhoging in de vrije sector zal naar verwachting worden gekoppeld aan de gemiddelde procentuele stijging van de cao-lonen vermeerderd met 1%.

Wisso Wissing