Tuinen.png

Thema’s

Tuinen

Een aantal jaren geleden heeft Huurdersvereniging Java aan MVGM voorgesteld om de 52 tuinbakken door de bewoners te laten onderhouden. Dat gebeurde tot dan toe maar in een enkel geval. MVGM geloofde niet dat dit ooit zou lukken, maar na veel vergaderen gingen zij akkoord en vanaf begin 2020 heeft een groep vereniging in de Tuincommissie samengewerkt met MVGM.

Het doel van de Tuincommissie is om beheerder te adviseren, te signaleren, om wensen en ideeën van bewoners te verwoorden voor een beter, passend, duurzaam, ecologisch groenbeeld- en beleving op Java-eiland. De tuincommissie heeft in samenwerking met MVGM het mogelijk gemaakt om de tuinbakken weer een nieuw groen elan te geven met nieuwe aarde als basis. Het herstel en de herbeplanting van alle tuinbakken is als project geslaagd. Ook doordat de samen met enthousiaste geregistreerde adoptanten van tuinbakken zich hiervoor - met advies en met veel enthousiasme, heeft ingezet.

U als bewoner kunt nog meedoen door u op te geven als adoptant van een tuinbak bij uw woning of gebouw. U beheert en onderhoud dan een tuinbak van circa 25 m2 waarvoor u verantwoordelijk bent. U kunt zo zelf tuinieren (!), uw uitzicht veraangenamen en participeert zo mee aan een groenere buurt. Het kan zijn dat er tuinbakken vrijkomen voor adoptie! Stuur een email naar MVGM via mac.korenhof@mvgm.nl met vermelding van uw adres en tuinbaknummer. Elke tuinbak heeft een nummer gekregen van de beheerder. U ontvangt dan een aanmeldingsformulier en nadere informatie.

MVGM verstrekt bovendien jaarlijks een budget per bak voor de aanschaf van tuingereedschap en/of planten. Hoveniersbedrijf en kwekerij Flora Nova te Ophemert ondersteunt u hierbij en levert u dan 1x per jaar. Er zijn wel enkele randvoorwaarden voor de beplanting, zo mogen er bijvoorbeeld geen lekkages veroorzaakt worden door diepe beworteling.

Jammer genoeg is de tuincommissie opgeheven. Daarom worden er nu geen afspraken gemaakt over de follow-up van de door bewoners geadopteerde bakken in de binnentuinen. Dit betekent dat bakken niet meer onderhouden worden als de betreffende bewoner verhuist. Maar op de laatste ALV van oktober 2022 heeft zich een contactpersoon voor de tuinen gemeld. U kunt mailen naar info@hvjava.nl