HV Java adviseert om huren te bevriezen

Het jaarlijkse advies van Huurdersvereniging Java aan Bouwinvest over de hoogte van de huur is dit jaar op een bijzondere wijze tot stand gekomen. De afgelopen maanden hebben online bijeenkomsten plaatsgevonden met een grote groep bewoners.  Vervolgens hebben een groot aantal daarvan input geleverd voor het feitelijke advies. Een aantal leden van de werkgroep huren hebben op basis  daarvan en de actualiteit het advies voor 2021 opgesteld. We kunnen er de komende jaren meer vooruit want het belangrijkste advies van HV Java aan Bouwinvest is om de huren voor de jaren 2021, 2022, en 2023 te bevriezen op het huidige niveau. Dit enerzijds als compensatie/correctie voor de exorbitante verhogingen in de periode 2014-2016, en anderzijds vanwege de toch al torenhoge rendementen van het Bouwinvest Residential Fund in de laatste 5 jaar.

Daarnaast adviseren wij om met de huurders die aantoonbaar door de covid-19 situatie in betalingsproblemen zijn gekomen in overleg te gaan over hetzij een tijdelijke verlaging van de huur, of een kwijtschelding van een eventuele huurachterstand.

Ten derde adviseert HV Java in de jaren na 2023 de huren slechts aan te passen met een indexeringspercentage op basis van de CPI.

Het volledige advies vindt u hier: